Häromdagen fick jag anledning att kolla upp när Google Analytics lanserades; november 2005. Min tanke då var att hitta en analogi; göra en tillbakablick på teknik som med hjälp av data gör att information kan valideras på ett effektivt och säkert sätt. Webb- och e-handelsmänniskor har alltså i snart 10 år haft data som underlag för se vilka budskap (sökord) som skapar intresse hos kunden eller hur en ‘säljtunnel’ i webbshoppen ser ut (och vilka problem som uppstår på vägen).

För några år sedan dök ‘Marketing Automation’ upp på agendan. Ett effektivt verktyg för trigga händelser, skicka personaliserade budskap till potentiella köpare för att driva dom framåt i sin köpprocess.

Nåväl, förenklat, men jag har 2 poänger här:

1. Hur ny teknik och data har blivit drivkrafterna och ‘comme-il-faut’ för att generera mer försäljning

2. Hur tekniken skapar förutsättningar för andra, icke-sälj-relaterade roller att ta en tydligare säljdrivande roll.

sälj_marknadsfunnel_B2B försäljningOvan beskrivning kan också illustrera en marknads- och säljtunnel. Återigen förenklat och inom B2B-försäljning ska understrykas. Men om vi ser på det som en process. Marknad jobbar med tydligt säljperspektiv; att via webben ta in leads för att därefter kvalificera dessa med olika aktiviteter och som i ett sista steg i detta lämna över leads till säljarna.

Men här någonstans slutar all den fantastiska utvecklingen om man ser på hur verklig data kan främja försäljningen. Efter att säljaren har klivit in i bilen och rullat iväg till nästa möte så fumlar de flesta i ett totalt mörker. Rakt ner i ett svart hål.

Det finns väldigt lite data och än mindre modern teknik (PowerPoint är 30 år gammalt!) som kan ligga till grund för att hjälpa enskilda säljare, säljchefer och marknadsavdelning att göra ett bättre jobb. Att presentera och visualisera produkter/tjänster på ett effektivt sätt, att förstå vad som händer i säljmötet och givet detta skapa åtgärder för att sätta in coachning, revidera kampanjbudskap eller vad det än må vara.

Att använda ny teknik och data för att förbättra säljprestationen i det fysiska mötet med kunden kommer definitivt vara “ett måste” inom några år, detta bekräftas av de flesta vi träffar. Det är en omställning, det sker inte av sig självt, men frågan är när ni ska ta första steget?

Därför att; analys och data kommer att vara ett dominerande säljverktyg i framtiden. 

Jag vill inte utrycka det så hårt som Dave Brock i “What’s The ROI Of Stupidity”  men att vänta med, att med ny säljteknik analysera, problematisera, utveckla och iterera era säljprocesser kan vara kritiskt. Det kan vi bekräfta själva. Och ROI’n? Den är ju definitivt null.

Den 17 november deltar vi på The Sales Conference på Munchenbryggeriet i Stockholm. Där kommer min kollega David Nordin att presentera hur du med data kan förstå hur dina säljare verkligen presterar i mötet med kund – identifiera både problem och framgångsfaktorer – och agera därefter.

Ett insteg till datadriven och modern försäljning

Yooba utvecklar säljorganisationer genom att stötta säljaren i kunddialog med anpassad filhantering och att generera mötesdata i realtid. Med Yoobas verktyg kan företag frigöra administrativ tid från säljaren, skapa mer kvalitativa säljmöten och validerade säljprocesser.


Gamla Torget 3
602 24 Norrköping
+46 (0)11 12 20 90
Grev Turegatan 19
114 38 Stockholm
+46 (0)8 410 035 40
101 Great Road, Suite 147
Bedford, MA 01730
USA+1 (781) 275-2211
Introduction to Yooba

 

×

Jag vill veta mer!

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig för samtal om hur vi kan hjälpa er med mobila lösningar och högre säljeffektivitet.

[LandingPageForm]

×

Fyll i dina uppgifter för deltagande.

[frukostseminarie]

×