Det traditionella sättet för en säljchef att följa resultat är att mäta något som har hänt. Dessa KPI’er sätts sedermera i förhållande till uppsatta mål; försäljning mot budget, antalet utgående samtal, genomsnittligt värde på affär och mycket annat. Sammantaget är dock dessa siffror utkomsten av ett arbete/process som har skett innan man får resultatet och blir på så sätt “laggande”. Denna typ av mättal är självfallet viktiga, men för att förändra och förbättra det som säljare utför på vägen mot uppsatta mål så behöver man se på nya typer av KPI’er.

Ledande indikatorer är just ledande av en anledning

Ledande indikatorer kan beskrivas som definierade mättal för pågående säljaktiviteter för att påverka kommande resultat. En form av proaktiv monitorering som ger underlag på vad som kan förändras på omgående, på kort sikt för att även skapa resultat på lång sikt.

Exempel: Om man vill höja värdet på den genomsnittliga affären, så måste man kunna få KPI’er hur konsekvent en säljare pitchar en viss typ av ny, viktig produkt eller på vilket sätt säljaren bygger värde i kunddialogen. Detta går, med rätt verktyg att få underlag på.

Storyn: En (bra) fotbollsmålvakt som ställs inför en straffläggning har studerat motståndarnas straffskyttar innan matchen för att veta hur kan ska agera. Det finns lite värde i att på efterhand analysera det insläppta straffmålet. Kanske till nästa säsong; men denna matchen är redan förlorad.

Klaga inte! Anamma ledande indikatorer

Att ständig höra en gnällande säljchef beklaga sig över missade resultat skapar en negativ och destruktiv anda. Istället kan produktivitet, engagemang (ibland en bristvara i säljorganisationer) och glädje skapas genom att jobba med proaktivt med individer och hela teamets processer. En säljare som på ett nytt sätt äger frågan kan sporras av att kunna påverka resultatet själv. 

Mobilt säljstöd

Yooba utvecklar säljorganisationer genom att stödja kunddriven dialog och att generera mötesdata i realtid. Med Yoobas lösning kan företag skapa mer kvalitativa säljmöten och validerade säljprocesser.


Gamla Torget 3
602 24 Norrköping
+46 (0)11 12 20 90
Grev Turegatan 19
114 38 Stockholm
+46 (0)8 410 035 40
101 Great Road, Suite 147
Bedford, MA 01730
USA+1 (781) 275-2211
Introduction to Yooba

 

×

Jag vill veta mer!

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig för samtal om hur vi kan hjälpa er med mobila lösningar och högre säljeffektivitet.

[LandingPageForm]

×

Fyll i dina uppgifter för deltagande.

[frukostseminarie]

×